کد مطلب:46466
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
در آيه 187 سوره بقره اين جمله است : علم اله انكم كنتم تحتانون انفسكم ترجمه : خدا دانست كه شما خيانت مي كرديد به خودتان آيا اين دلالت نمي كند كه قبلاً خيانت آنان بوده ولي پس از آن خداوند علم پيدا كرده و اين با علم خداوند سازگار نيست ؟
از كلام برخي مفسرين استفاده مي شود كه خداوند داراي يك نوع علمي است كه از آن علم فعلي تعبير مي شود و اين علم ، علمي است كه بوجود چيزي تعلق مي گيرد مثلاً در آيه مورد سؤال گفته ميشود كه اين علم به وجود خيانت تعلق گرفته شده يعني خداوند دانست كه خيانت از آنها تحقق پيدا كرده است و قبل از وجود خيانت خيانتي وجود نداشت كه وجود آن مورد تعلق علم خداوند باشد و قبلاً معني نداشت كه گفته شود خداوند بوجود خيانت علم دارد زيرا خيانتي نبود كه خداوند علم بوجود آن پيدا كند و اين گونه تعبيرات احتمالاً كنايه از وجود واقعي آن اشياء است مثلاً در اين آيه كه : الان خفف الله عنكم ان فيكم ضعفاً ترجمه الان خداوند از شما تخفيف داد و دانست كه در شما ضعف است اين تعبير احتمالاً كنايه از وجود ضعف در شما تحقق يافت و خدا آنرا دانست با اين توضيح روشن شد كه از اين تعبيرات نبايد پنداشت كه خداوند قبل از وجود اشياء بآنها علم ندارد .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.